Logo SMM v2 03_V2_02 kopie 2.png

ONTDEK HIER ALLERLEI TIPS EN INSPIRATIE

  • Hannah Coekaerts

Tips om snel nieuwe content te creëren


Neen, je hoeft echt niet elke keer van nul te beginnen! Er zijn allerlei manieren om jouw kennis te gaan hergebruiken.

Tip 1: Bouw een hele campagne

In eerste instantie kan je rond jouw topic een hele campagne bouwen. Heb je bijvoorbeeld als schoonheidsspecialiste een blogpost geschreven over verschillende soorten dagcrème dan kan je dit zelfde onderwerp opnemen in jouw nieuwsbrief, met een linkje naar jouw blogpost. Daarnaast kan je in jouw Instagram of Facebook stories op voorhand enkele beelden plaatsen van jouw testen en research. Nadien voeg je dan een carrousel met foto's van de top 5 toe aan je feed. Ook hier link je weer terug naar jouw website om meer bezoekers te genereren. Eventueel koppel je er een promotie voor een gelaatsbehandeling aan die je dan weer een paar dagen later lanceert. Daarvoor kan je dan een video'tje maken waarin je jouw top 3 nog eens specifiek toelicht en verwijst naar de actie. Mocht je er dan nog niet genoeg van hebben is een leuke infographic met enkele pro's en contra's per geteste crème nog een mooie afsluiter.

Je ziet, met 1 onderwerp en 1 'test' kan je al een heleboel content maken. Je mag jezelf herhalen als je telkens een andere manier gebruikt om jouw verhaal naar buiten te brengen.

Tip 2: Geef er een andere draai aan

Neem nu die gezichtscrème top 5. Dat is een ideaal onderwerp om bijvoorbeeld rond moederdag nog eens op te nemen. In het kader van 'zorg voor jezelf als mama'. Een leuke zou zijn dat je mee geeft dat je het als mama altijd heel druk hebt en dat die 3 minuutjes smeren dan ook zijn vruchten moet afwerpen. Dat is dan exact wat jij onderzocht hebt. Zo verwijs je dan weer naar jouw blogpost en dus de website.

Je hoeft geen nieuwe content te maken maar de artikels die je hebt kan je perfect nog eens in the picture zetten door er een nieuwe insteek aan te geven of door er terug naar te linken in het kader van een specifieke gebeurtenis.

Tip 3: Herhaling op een ander moment

Bekijk eens jouw archief. Welke (blog)posts deden het heel erg goed? Waarover gingen ze? Is het onderwerp nog actueel? Door het van onder het stof te halen en eventueel een kleine update te geven, zonder echt opnieuw te moeten schrijven, heb je 'in no time' een nieuw stukje content.

Het is helemaal niet erg om artikelen opnieuw te gebruiken. De kans dat het iemand opvalt is onbestaande (je moet natuurlijk wel even wachten, een jaar is soms al voldoende). Mocht dat toch gebeuren, is het ook niet erg. Dat wil zeggen dat je een relevant en sterk stuk hebt geschreven. Hou dat ook in jou achterhoofd als je nieuwe blogs schrijft. Deze waardevolle artikels kosten vaak wel wat tijd bij het opstellen maar zijn heel sterk voor jouw credibiliteit, zowel voor jouw publiek als voor Google. Ze kunnen echte 'lead magnets' (aantrekkers van website bezoekers) zijn.

Tip 4: Maak een top 5

Als je echt niet veel tijd hebt of bij periodes van 'rust en bezinning' die je meestal rond de zomervakantie of de nieuwjaarsperiode ziet, kan je altijd je toevlucht nemen tot een top 5. Je bekijkt de hoogst scorende artikels en gaat hen nog eens herhalen. Dit kan onder het mom 'Vakantie? Tijd om onze top 5 nog eens na te lezen'.

Tip 5: Laat het eens een ander doen

Je hoeft het niet altijd zelf te doen. Er zijn verschillende alternatieven. Nodig een gastblogger uit. Dit werd vroeger wel vaker gedaan in de blogwereld. Het is echter een hele handige manier om een ander doelpubliek te bereiken. Vraag aan een partner om een stukje te schrijven en hier mee reclame voor te maken. Hun publiek wordt aangeschreven en mogelijks zijn daar heel wat nieuwe gezichten voor jou bij. (Het is ook een goed idee to return the favor, win win!).

Je kan ook een tevreden klant aan het woord laten. Een leuk mailtje of berichtje ontvangen? Vraag of je het even mag delen en zet een snip-it in jouw stories. Je kan het ook anoniem maken en zo delen maar soms vinden mensen dat toch niet zo leuk. Best even vragen dus, als ze zo tevreden waren dat ze het op mail zetten is de kans groot dat ze het helemaal goed vinden als je daar even mee 'stoeft'.

Tip 6: Leen bij de buren

Nog een 'quickie': deel de content van een partner. Zelfs al heb jij er niet aan mee gewerkt, een verwijzing naar een top bericht of blog van een van jouw idolen of partners is snel gebeurd maar heeft verschillende voordelen:

  • Je hebt nieuwe content.

  • Je maakt gratis reclame voor hen, de kans bestaat dat zij dat ook weer voor jou zullen doen. (juij, nieuw publiek!)

  • Je deelt kennis en inzichten zonder te focussen op sales: boost voor jouw credibiliteit!


Nog niet helemaal overtuigd waarom je al die moeite moet doen? Hier kan je lezen waarom die content nu zo belangrijk is.

Lijkt het nog steeds een hele berg waar je jezelf niet man over ziet? Misschien kan ik jou wel helpen.