Logo SMM v2 03_V2_02 kopie 2.png

ONTDEK HIER ALLERLEI TIPS EN INSPIRATIE

  • Hannah Coekaerts

Waarom is Content zo belangrijk?



Waarom is het eigenlijk belangrijk? Al die content? En moet ik hier wel mijn tijd in steken?

Ja, een hele goede en begrijpelijke vraag. Content creëren kost inderdaad veel energie en lijkt op het eerste zicht misschien niet veel op te brengen. Maar geloof me vrij, het is cruciaal in het opbouwen van jouw business.

Content verhoogt de SEO


Je hebt er misschien al van gehoord, SEO (Search Engine Optimisation). Oftewel, 'hoger scoren op Google'. Als er iemand naar jouw dienst of product op zoek gaat zal hij 9 op 10 even zijn smartphone boven halen en eens snel Googlen. Dan is het natuurlijk belangrijk dat jij daar ergens bovenaan staat te schitteren. Slechts 1 tikje verder en hij zit op jouw site en zet een stap dichter als nieuwe klant. Wel de 'kunst' van jezelf hoog op Google te krijgen heet SEO. Ik bedoel dus niet de advertenties die je daar ook kan vinden, dat is dan weer SEA (Search Engine Advertisement). Er bestaat een hele industrie die draait rond het analyseren van het algoritme dat Google hiervoor gebruikt. Maar een van de basis elementen is nog steeds de 'zoekwoorden'. De woorden waar er dus op gezocht wordt. Als je jouw content plan slim aanpakt dan ga je die gebruiken om rond jouw content rond te creëren. Dat kan zijn in de vorm van blogs, video's, infographics,… waarbij je die begrippen uitlegt en gebruikt. Zoekwoorden zijn echter niet alles. Google wil misbruik vermijden en gaat op zoek naar waardevolle bijdrages over die onderwerpen. Hij wil weten dat jij een autoriteit bent in jouw vak. En laat net dat de tweede reden zijn:


Content verhoogt jouw credibiliteit.


Jij weet alles over jouw business en jouw vak. Het is jouw passie! Maar het is niet omdat je dat luidkeels probeert over te brengen op jouw website dat jouw bezoekers dit ook zullen geloven. Die kennis en passie moet je delen. Door jouw publiek op te leiden en meer info te geven zullen ze vertrouwen opbouwen in jouw kunde. Dat kan je doen door bijvoorbeeld tutorials te delen waarin je hen uit legt hoe ze iets zelf kunnen doen. Neem een klusjesman bijvoorbeeld, die kan tonen hoe je een verstekzaag moet gebruiken.. Je hoeft niet bang te zijn dat ze jou niet meer gaan bellen. Integendeel. Van zodra ze met een 'echt' probleem geconfronteerd zullen worden zal jij de eerste persoon zijn aan wie ze denken. Wat denk je, zou jij niet sneller de klusjesman contacteren die jou op youtube toonde hoe je een verstekzaag moet gebruiken dan een onbekende die zegt 'beste te zijn in zijn vak'? Zoals gezegd, kijk ook Google hier naar. Ze zoekt naar 'rijke content' die aantoont dat je je vak kent, expertise hebt en betrouwbaar bent.


Content is voer voor jouw social media

Je hebt een fantastisch product of uiterst nuttige dienst ontwikkeld. Nu komt de vraag, hoe kunnen mensen jou nu vinden? Google is inderdaad één van de kanalen maar via sociale media kan je echt in interactie gaan met jouw doelgroep. Om die social media te spijzen moet je regelmatig iets delen. Dat kan een snel foto'tje zijn van jouw bureau maar als je jouw publiek ook iets waardevol kan geven is dat natuurlijk nog beter. Deel die video van de verstekzaag en wie weet stuurt een vriend die wel door naar zijn schoonbroer en krijg jij er een nieuwe volger bij!


Je hoeft bij het creëren van nieuwe content niet steeds het warme water uit te vinden! Hier zijn nog wat tips om snel nieuwe content te maken.

Ben je gepassioneerd bezig, vol vertrouwen van jouw kennis maar is de stap naar deze delen met de buitenwereld toch nog groot? Misschien kan ik jou wel helpen.

Recente blogposts

Alles weergeven