Logo SMM v2 03_V2_02 kopie 2.png

ONTDEK HIER ALLERLEI TIPS EN INSPIRATIE

  • Hannah Coekaerts

Ja, je begrijpt me!

Bijgewerkt op: apr 20

Hoe organiseer je een doelgroeponderzoek?


Als je content (social media posts, blogposts, nieuwsbrieven, advertenties,…) schrijft zonder jouw doelgroep voor ogen te houden ben je er aan voor de moeite.

Dat heeft absoluut geen zin want in eerste instantie moet jouw doelgroep aangesproken worden. Ze moeten voelen dat jij weet waar ze tegenaan lopen, dat jij hen begrijpt en dat je hen daardoor ook echt kan helpen.


Een van de manieren om goed in het hoofd van jouw doelgroep te kruipen is door buyer personae op te stellen. Dit zijn semi fictieve representaties van jouw ideale klanten. Je maakt ze op door aan research en onderzoek te doen. Het is namelijk gevaarlijk om volledig uit te gaan van veronderstellingen zonder deze te toetsen aan de markt.

Hoe pak je een doelgroeponderzoek aan?

Om jouw ideale klanten en dus jouw buyer personae beter te leren kennen moet je in gesprek gaan. Door middel van interviews kan je echt zien en horen wat er bij hen leeft. Maar met wie plan je een gesprek in?

1. Luister bij jouw huidige klanten

Ze werden ooit een klant van jou dus ze hebben al eens iets aangekocht en kennen jou. Daardoor is de stap naar hen uit te nodigen voor een interview klein. Bovendien creëert dit de extra opportuniteit om eens goed te luisteren naar hoe ze tegenover jouw aanbod staan en of er misschien uitdagingen zijn waar jij een antwoord op kan bieden.

Zijn het tevreden klanten, leuk! Dat is een opkikkertje voor jou en wie weet sleep je nog een goede review in de wacht.

Zijn ze om de een of andere reden minder enthousiast, dan is het heel nuttig dat er naar hen geluisterd wordt: zij hebben het gevoel dat ze gehoord worden (je hebt liever dat ze het tegen jou zeggen dan tegen hun omgeving) en jij kan er nog iets uit leren!

Neem de feedback ook echt ter harte, probeer er een patroon in te zien en ontdek hoe je jouw aanbod kan aanpassen.

Ten slotte vinden klanten het gewoon fijn om het gevoel te hebben dat ze mee kunnen bouwen aan een dienst of product. Dit zal enkel hun loyaliteit ten opzichte van jouw business vergroten. Geef dus zeker aan dat je actief wil luisteren naar hun feedback en dat die heel erg waardevol is voor jou.

2. Luister naar jouw prospecten

Heb je prospecten of leads waar je al contactinfo van hebt maar waar je nog niet direct mee gesproken hebt (ze schreven zich bijvoorbeeld enkel nog maar in op jouw nieuwsbrief of voor een webinar,…)? Dan zijn dit ideale personen om een interview bij af te nemen.

Ze kennen jouw brand nog niet echt goed waardoor je ook kan onderzoeken hoe je juist over komt op afstand.

Ook hier zit er een extra win in: dit geeft je direct de opportuniteit om hen ook persoonlijk beter te leren kennen en misschien correcter te kwalificeren als lead.

3. Gebruik jouw netwerk

Hoeveel mensen volgen jouw business op social media zonder dat je hen ooit gesproken hebt? Ook daar ligt een goudmijn aan informatie.

Ga kritisch door jouw lijst van volgers of connecties. Maak een snelle selectie van profielen die voldoen aan jouw doelgroepscriteria. Contacteer hen persoonlijk en erg vrijblijvend.

Op die manier leer je jouw volgers direct ook beter kennen en zorg je voor een extra connectie

Extra win: Wedden dat ze jouw profiel (en aanbod) ook nog eens extra gaan checken?

Enkele praktische tips

  1. Maak duidelijk dat dit geen verkoopspraatje is maar dat het gesprek onderdeel uitmaakt van jouw doelgroepenonderzoek.

  2. Stuur eerst een eenvoudig bericht om hen te vragen of ze open staan voor zo'n gesprek. Maak het dan praktisch gezien zo eenvoudig mogelijk om dit in te plannen: stel een paar momenten voor maar wees ook flexibel: zij doen dit voor jou.

  3. Begin met een open vraag om zichzelf (bij B2C) of hun business (bij B2B) wat toe te lichten. Eens ze over zichzelf of hun job gesproken hebben (een onderwerp dat ze het best kennen) voelen ze zich al wat meer op hun gemak.

  4. Bereid de andere vragen goed voor. Maar op voorhand een oplijsting van wat je wil te weten komen. Hou hierbij in jouw achterhoofd dat je nadien op basis hiervan buyer personae wil gaan opmaken. Let dus op patronen die telkens terug komen.

  5. Ga dieper in op wat er gezegd wordt door 'waarom' te vragen. Om jouw doelgroep echt goed te begrijpen moet je weten wat hun doelen, gedrag en motivatie is. Maar dat is niet altijd gemakkelijk te achterhalen met eenvoudige vragen. Door iets dieper te graven kan je pas te weten komen wat hen echt drijft. Waar jij dan op jouw beurt kan op inspelen.

  6. Maak goede notities of vraag om het gesprek te mogen opnemen. Zeker als je veel verschillende mensen heb gesproken lopen deze conversaties in je hoofd op den duur misschien wat door elkaar. Schrijf ook kenmerken of zaken op die jou opvallen zodat je de juiste linken kan blijven leggen.


Ten slotte kan je dan op basis van de vergaarde inzichten aan de slag om jouw buyer personae op te maken of te vervolledigen. Wie weet heb je er zelfs nieuwe klanten door verworven!

Kan jij begeleiding gebruiken in het opmaken van jouw buyer personae en de perfecte communicatiestrategie om hen aan te spreken? Kom bij onze Content Boost Club en we pakken dit samen aan!