Het verhaal van corporate storytelling
Er was eens…
... een onderneemster die zich zo hard inzette voor haar zaak.
Begonnen achter de keukentafel met haar twee kindjes aan haar zijde stak ze elke dag haar hart en ziel in haar 'derde baby'.
Maar, hoe ze ook haar best deed, de klanten bleven weg. Ze schreef zich een ongeluk. Canva was haar trouwste bondgenoot maar toch leek het onderhouden van haar marketing en het aantrekken van nieuwe prospecten een dagelijkse stijd.
Bijna was ze ten einde raad. Wat kon ze nu nog doen om zichzelf en haar bedrijf meer in the picture te zetten? 'S Nachts huilde ze soms zachtjes in haar bed. De gedachten aan facturen die haar zouden komen achtervolgen hielden haar wakker.
Maar dan kwam ze een social media post van Studio Martha tegen die haar vertelde over de kracht van storytelling en een nieuwe wereld ging voor haar open. Door het slim inzetten van haar persoonlijk verhaal wist ze plots wel te doen waar ze daarvoor in faalde: mensen raken. De klanten vonden vanzelf hun weg, aangetrokken door haar passie.
Wist je dat we allemaal geboeid zijn door verhalen? Dat zit inherent in 'de mens'. Kijk maar naar films, series,... het zijn allemaal verhalen die elk van ons weten te boeien. Daarom dat het ook zo sterk is om aan 'corporate storytelling' te doen.
Door wat je doet, wie je bent, waar je voor staat, wat je kan doen,... in de vorm van een verhaal over te brengen, 'trek' je als het ware de lezer dichter bij jou.
Zo bouw je een verhaal op:
Zorg voor een 'held'/protagonist. Dat kan jij zelf zijn (als je het bijvoorbeeld over jouw ontstaansverhaal hebt) of nog beter jouw klant (als je het in een sales optiek aanpakt).
Maak de setting duidelijk en concreet. Voeg een tijdseenheid toe (x jaar geleden), bepaal de andere personages, geef de locatie mee.
Er treed een probleem of complicatie op.
Bouw de spanning op of bevestig de uitdagingen van het probleem.
Los de complicatie op door middel van jouw product of dienst.
Zo werd ook het verhaal hierboven opgesteld:
Als herkenbare 'held' zien we een gedreven onderneemster zoals jij. De locatie is aan de keukentafel, thuis, omgeven door de kindjes. Haar duidelijke uitdaging is het succesvol maken van haar nieuw project. Maar dat blijkt niet zo eenvoudig (= haar probleem & de uitdagingen). Maar op het einde vind ze de sleutel.
Herken je hetzelfde in deze voorbeelden?
Bekijk eens het filmpje van Ikea. Kan je zien dat ze van deze verhaalstructuur gebruik gemaakt hebben om hun boodschap over te brengen?
Dit voorbeeld van Google is een iets zeemzoetere variant maar je kan er wel mooi in herkenen hoe een verhaal opgebouwd wordt:
Dat je niet steeds hoeft vast te houden aan de vaste structuur wordt duidelijk aan de hand van dit voorbeeld van Samsung. Je kan ook een 'droomwereld' creëren waar jouw product toegang toe geeft.
Comments